• Sandnes.
”Blåsemaskin” i vaskeriet. En av de maskinene som blåste luft til de mange pneumatiske vaskeapparatene i flotasjonsprossesen. Luftstrømmen som da ble dannet ved bunnen i vaskeapparatet gjorde at den flytene massen i apparatet sirkulerte omkring og ble blandet sammen med den aktuelle reagensen som var tilsatt for å ta ut et spesielt mineral fra den sirkulerende massen.

Et minerals reaksjon med en bestemt reagens førte dannelse av luftbobler i den sirkulerende massen. Mineralet fløt dermed opp med luftboblen til overflaten og ble ført ut av vaskeapparatet for videre behandling. Når et mineral var fjernet på denne måten fra den sirkulerende blandingen i vaskeapparatet ble den resterende del av blanding overført til et annet nokså likt apparat, hvor en ny reagens ble tilsatt og ble blandet inn i massen. Der reagerte reagensen med det angjeldende mineral på samme vis som mineralet i det forangående apparat. Den resterende blandingen gikk videre til et tredje apparat. En ny reagens bevirket at også det tredje mineral ble fjerner fra den flytende massen slik som i de to foregående prosessene. Det resterende av blandingen ble deretter ført ut i Langvannet som ”avgang”. (Lett å forstå, ikke sant?)

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Sandnes. ”Blåsemaskin” i vaskeriet. En av de maskinene som blåste luft til de mange pneumatiske vaskeapparatene i flotasjonsprossesen. Luftstrømmen som da ble dannet ved bunnen i ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits