• Sandnes.
En tippeanordning i sjeidehuset på Sandnes for en vogn med malm fra et sjeidebord på malmens videre ferd frem til et ferdig produkt i vaskeriet. I etasjen under denne tippanordningen kan det skimtes en ”harpe”. Ei slik harpe bestod av en rekke jernstenger (her synes det å være skinner), sidestilt på skrå med lik avstand mellom stengene. Når så vogna fra sjeiderne ble tippet over denne anordningen så gikk de minste fraksjonene ned mellom stengene, mens det som ikke gikk mellom glei nedover den skrå ”banen” som stengene dannet til en knuser som knuste råmalmen ned til den ønskede størrelsen.

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Sandnes. En tippeanordning i sjeidehuset på Sandnes for en vogn med malm fra et sjeidebord på malmens videre ferd frem til et ferdig produkt i vaskeriet. I etasjen under denne tip...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits