• Grunnstollen.
I forbindelse med tømmingen av gruva for drivverdig malm fra omkring 1970-årene ble det innført en, til da ikke tidligere anvendt driftsform i Sulitjelma, som fikk betegnelsen ”Stempelrasdrift”.

Med denne driftsformen tok man ut alt fjell mellom to orter uten å sikre det utdrevne området bakenfor mot senere ras. Som sikkerhet for de som drev med slik produksjon på stuff i en ”Stempelras-strosse” satte man opp flere rekker med ”mekaniske stempler” langs hele strossa for å holde hengen oppe bakom driverne mens arbeidet pågikk.

Disse sikringsstemplene ble flyttet stegvis etter stuffen som drifta gikk fremover og hengen bak stemplene ”gikk deretter i ras”. (Rassonen, oppover i fjellet etter ei slik stempelrasdrift ble anslått til å kunne bli mellom 20 til 30 meter.)

Foto av ei Stempelrasstrosse. Driverne her er Alf Petterson og Oddvar Bjørnmyr. Ca 1970.

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Grunnstollen. I forbindelse med tømmingen av gruva for drivverdig malm fra omkring 1970-årene ble det innført en, til da ikke tidligere anvendt driftsform i Sulitjelma, som fikk b...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits