• Sandnes.
Ett av filtrene i flotasjonen som ”tørket” den nyvaskede malmen. Et sinnrikt system av ”sug og blås” gjorde at man fikk ut av den vaskede kisen en god del vann. I to perioder forsøkte man i tillegg til slik filtrering også fjerne alt vannet fra kisen ved å ”tørke den” ytterligere ved oppvarming.

Første gang var fra 1932 da man bygget et tørkeri som var i drift i noen få år, uten at man oppnådde det ønskede resultat. Senere, etter at det siste vaskeriet var satt i drift ultimo 1960-årene ble det bygget et nytt kistørkeri omkring 1970 som skulle tørke kisen fra det nye vaskeriet som da var bygget. Heller ikke dette anlegget syntes å virke tilfredsstillende og ble etter en kort tid ”skrinlagt”.

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Sandnes. Ett av filtrene i flotasjonen som ”tørket” den nyvaskede malmen. Et sinnrikt system av ”sug og blås” gjorde at man fikk ut av den vaskede kisen en god del vann. I to peri...