• Tegning.
Mennesker. Romanse.

En tegning hvor motivet er fra toppen av stallbakken i Furulund. Vi ser veien opp til ”Verkstedhaugen”. Mellom de to veiene er det tegnet et hus hvor stiger Mjåseth i sin tid bodde. Da het huset ”Mjåseth-brakka”. (Før det var navnet Voll-brakka.) Til høyre på tegningen ser vi direktørboligen som brandt ned i 1905 og på den tomten ble verkskontoret bygget i 1907.

Tegneren, Gustav Eriksen var skolegutt og i en tid ”forlibt” i Laura Mjåseth, senere gift Forfang. Tegningen var en gave til henne fra tegneren. Han reiste som voksen til Amerika hvor han drev et mekanisk verksted. (Tegningen fikk Enge senere i gave fra fru Forfang.)
    Photo: Nordlandsmuseet

Tegning. Mennesker. Romanse. En tegning hvor motivet er fra toppen av stallbakken i Furulund. Vi ser veien opp til ”Verkstedhaugen”. Mellom de to veiene er det tegnet et hus hvor...