• Glastunes.
Utsyn mot vest forbi Joramo – gården ca 1905. Det var hit Hans Halvorsen Joramo flyttet i 1891 etter å ha solgt alle husene på det første rydningsbruket han hadde begynt rydningen av omkring 1880 til gruveselskapet. Det rydningsbruket lå oppe på Glastuelemmen, et område Persson var interessert i å kunne benytte til gruvedrift. Planene om gruvedrift på Glastuelemmen ble aldri iverksatt. Derimot er det å anta at den malmen som var der oppe i høyden senere ble tatt ut gjennom Bursi gruve.

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Glastunes. Utsyn mot vest forbi Joramo – gården ca 1905. Det var hit Hans Halvorsen Joramo flyttet i 1891 etter å ha solgt alle husene på det første rydningsbruket han hadde begyn...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits