• Skole.

Det første stedet for fastskole i Langvandsdalen var på Dampkjøkkenet i tiden fra 1892 til 1898. Da fastskolen ble etablert på stedet var gruveselskapets aktiviteter konsentrert for det meste i Furulund.

Senere flyttet aktivitetene seg langs vannet til Charlotte (1894), Sandnes (1892/93), Fagerli (1892/94), Giken (1892/93) og til Ny-Sulitjelma i året 1891. (Elever fra Jakobsbakken/Sagmo og Furuhaugen måtte nok gjennom uken bo hos ”fremmede” til de stedene ble egne skolekretser med egne skolebygg, i henholdsvis 1908 og 1913. Det samme var nok også tilfelle for elever fra Hellarmo inntil Hellarmo også ble egen skolekrets i 1913 med undervisning i en av gruveselskapets bygninger.)

Ettersom gruveselskapets aktiviteter og dermed også ”befolkningstettheten” flyttet mot øst ble den nå nybyggde ”Losjens plassering” et mere sentralt område i Sulitjelma. Losjebyggningen ble dermed ansett å være det mest sentrale undervisningssted og fastskolen ble flyttet dit i 1898.

Et eget skolebygg ble reist på Sandnes i 1900 som vel da ble ansett å være det mest sentrale stedet hvor en tomt var tilgjengelig for den nye skole som da ble bygget.

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Skole. Skoleklasse med sin lærer utenfor Losjen. Skolen hadde sin undervisning på Losjen fra 1898 til 1900. Det første stedet for fastskole i Langvandsdalen var på Dampkjøkkenet...