• Furulund.
Sett fra vannet ca 1893. Ovenfor høyre kant av gråbergtippen ved sjeideplassen nede ved vannet er det to bygninger i det området der ”Villa Skaugum” (eller hus 40) står i dag. Kan det minste huset være det som Paul Svee bygde seg i 1887 og det største huset en bolig som senere ble bygget for ansatte? I så fall lå det sist nevnte huset på høyre side av veien som senere ble anlagt opp til boligene på Verkstedhaugen, Fra først av ble huset omtalt som ”Voll-brakka” inntil stiger Mjåseth flyttet inn i huset, da ble det ”Mjåseth-brakka”. Når dette huset ble revet er ikke kjent.

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Furulund. Sett fra vannet ca 1893. Ovenfor høyre kant av gråbergtippen ved sjeideplassen nede ved vannet er det to bygninger i det området der ”Villa Skaugum” (eller hus 40) står ...