• Furulund.
Hus nr 23. Dette huset ble fra først av bygget for å være bolig for selskapets direksjon ved deres besøk ved bedriften. Etter at direktørboligen brant ned i 1905 ble huset midlertidig bolig for direktøren frem til en ny bolig sto ferdig i 1907. (Huset fra Badderen.)

Fra 1907 til ca 1913 hadde huset igjen funksjonen som direksjonsvilla. I 1913, etter at kontorbygningen fra gruvene i Kåfjord var flyttet til Sulitjelma og innredet som ny bolig for den daværende direktør ble ”huset fra Badderen” igjen direksjonsvilla og hus nr 23 ble nå bolig for ledende gruveingeniør.

Slik var det frem til 1959 da den daværende, ledende gruveingeniør gikk av med pensjon. Da ble huset innredet som bolig for to funksjonærer av ”lavere rang”. Foto Ukjent. (Se også bilde 0429)
    Photo: Nordlandsmuseet

Furulund. Hus nr 23. Dette huset ble fra først av bygget for å være bolig for selskapets direksjon ved deres besøk ved bedriften. Etter at direktørboligen brant ned i 1905 ble hus...