• Furulund.
Direktørens bolig fra 1907. Fra først av var materialene til denne bygningen direktørbolig ved Badderen gruve i Troms. Etter at direktørboligen i Sulitjelma brant ned i 1905 så ble bygningen i Badderen revet og flyttet til Sulitjelma og satt opp som bolig for direktøren her. Bygningen fungerte som direktørens bolig frem til 1913 da en ny mann ble direktør og en annen bygning (Kontoret fra Kåfjord gruver) ble flyttet hit og innredet som direktørbolig i Sulitjelma.  (Men det er en annen historie.)

Foto N. Helgesen.
    Photo: Nordlandsmuseet

Furulund. Direktørens bolig fra 1907. Fra først av var materialene til denne bygningen direktørbolig ved Badderen gruve i Troms. Etter at direktørboligen i Sulitjelma brant ned i ...