• Fagerli.
Flomstor Balmi elv i 1914. På folkemunne fortelles det at flomvannet den gang tok broen, men det finnes ikke belegning for denne påstanden. Broen var understøttet med ett landkar på begge sidene av elva og et brokar under midten. Den søndre delen av broen (mot Fagermo) med landkaret ble påført skader ved utgravning slik at man valgte å bygge denne delen opp på nytt igjen. Det riktige om denne hendelsen er vel å si at broen ble skadet, men ikke tatt av flomvannet.

(Det oppsto også stor skade på demningen til Dam Fagerli. Denne demningen var i 1912 påbygget fra sin tidligere høyde med 5,5 meter. På sydsiden av denne demningen, som i hele sin lengd var støpt av betong grov flomvannet bort deler av demningen og flere kubikkmeter av det landet som demningen var støpt mot og forankret til.)

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Fagerli. Flomstor Balmi elv i 1914. På folkemunne fortelles det at flomvannet den gang tok broen, men det finnes ikke belegning for denne påstanden. Broen var understøttet med ett...