• Hytterøyk over Langvannsdalen. Ca 1965. Avhengig av værforholdet kunne røyken fra smeltehytta ligge som et ”lokk over dalen” i ulike høyder, avhengig av barometertrykket.  I de mest ugunstige tilfellene lå røyklaget helt nede på bakken. Da var det ille for vegetasjonen. Årets tilvekst av vegetasjon ble da drept i løpet av en kort tid. (Timer.) Vegetasjonen hadde da fått en ubotelig knekk for det året så det var bare å håpe på at det ville gå bedre i det påfølgende år. Og hang det en klevask ute til tørk på en snor så var det bare å ta den vasken inn for ny vask igjen. Vasken luktet av svovel og klær av en lys farge var blitt påført en svak gulaktig farge. (Også stål, galvanisert eller ikke ble angrepet av svovelrøyken, Stålet antok en brunaktig farge etter å ha stått ute i ett års tid. Nybileiernes mareritt var at etter det første året så var både lakk og krom på bilene angrepet av svovelrøyken.)

Det ble i 1939 forsøkt med stans (bakking) av kobbersmeltingen i plantenes spireperiode ved lav barrometerstand og dette med godt resultat. Men ”herrefolket” som kom i april 1940 forlangte kobber uten noen form for stans i de følgende år. Så det ble bare med det første året inntil det i mars måned 1943 ble bestemt at kobberkonsentratet da skulle leveres til Tyskland ubehandlet for ettertiden. (I Sulitjelma ble jern og svovel i kobberkonsentratet brent, men tyskerne mente selv å kunne ta ut både jern og svovel fra det leverte kobberkonsentrat.) Dermed ble smeltehytten nedlagt og kom ikke i gang igjen før høsten 1945. De tre sommerene som smeltehytta ikke var i drift viste et godt resultat på ”naturens trivsel” og man begynte etter krigen med bakking (stans av produksjon) om sommeren når værelaget var ugunstig for naturen. Slik drev man på til kapasiteten av hytta i 1970-årene ble utbygget til å kunne ta hele årsproduksjonen av kobber i løpet av 9-10 måneder.

Etter at utbygningen var sluttført ble det gjennomført årlige ”produksjon- og/eller reparasjonstanser” i sommermånedene. (Dalen begynte da igjen å få en grønnlig farge.)  Foto Mittet.
    Photo: Nordlandsmuseet

Hytterøyk over Langvannsdalen. Ca 1965. Avhengig av værforholdet kunne røyken fra smeltehytta ligge som et ”lokk over dalen” i ulike høyder, avhengig av barometertrykket. I de mes...