• Oslo Sporveiers sporvogn Høka nr. 223 i rute 2 til Kjelsås, her ved Kirkeristen. Til høyre tilhenger nr. 626  i rute 7
    Photo: Karlsson, Lars-Olov / Norsk Jernbanemuseum

Oslo Sporveiers sporvogn Høka nr. 223 i rute 2 til Kjelsås, her ved Kirkeristen. Til høyre tilhenger nr. 626 i rute 7

Til venstre Oslo Sporveiers rutebil med kjennemerke A-15712

1 comment

• I en periode på 60-tallet ble det stasjonert tog fra linjene 1 og 7 i Vålerenga vognhall for å utnytte Høka-vognene som gikk som ekstravogner i linje 4 i rushtida som rutevogner i 1/7-kombinasjonen under lavtrafikk og på den måten sørge for dekning av moderne vogner. Av praktiske årsaker ble vognene stasjonert i Vålernga for å unngå unødig tomkjøring mellom Lambertsteterbanen og 1/7. Tilsvarende tog fra Grefsen var betegtnet 7/1. Ved inn og utkjøring ble det sa enkelte avganger Briskeby eller Ullevål hageby for å possisjonere vogner til og fra Bergkrystallen som forklarer linje 1/7 som normalt ikke vi ha noe å gjør i Vålerenga. De "gamle vognene" hadde bare fire skiltmuligheter. Etterstadvognene (Vålerenga) fikk svart elektrikertape over "Trondheimsvn" for å "nøye seg" med en Sinsen-destinasjon mot normalt to, både 1 og 7, for å bruke Etterstad-skilt på den 4 skiltsiden.