Et pyntet damplokomotiv litra B1 nr. 9 på Strømmen stasjon, pyntet med flagg og løv i anledning Hovedbanens 50 års-jubileum
Paul Paulsen var født i Nannestad 1854, samme år som Norsk Hovejernbane (NHJ) ble åpnet . I 1873 ble han ansatt i maskinavdelingen ved NHJ. Han var i hele sitt yrkesaktive liv knyt ...
Paul Paulsen var født i Nannestad 1854, samme år som Norsk Hovejernbane (NHJ) ble åpnet . I 1873 ble han ansatt i maskinavdelingen ved NHJ. Han var i hele sitt yrkesaktive liv knyttet til NHJ. Fra 1880 kjørte han som reservelokomotivfører, og fungerte som fyrbøter. I 1893 ble han fast tilsatt som lokomotivfører, noe han var frem han gikk av med pensjon ved oppnådd aldersgrense i 1919.
Samtidig fikk han Kongens fortjenestemedalje. I 1893 fikk han av NHJ stipendium og permisjon for å besøke verdensutstillingen i Chicago.
Paul Magnus Paulsen, døsr 1881, tok middelskoleeksamen blant de første kull som kunne få slik utdannelse på Lillestrøm. Han ønsket å få seg mer utdannelse, enten for å bli ingeniør eller noe innen malerkunst. Men faren nektet ham det – han fikk holde seg til det yrket faren hadde hatt. Og han kom til å gå gradene. I 1900 var han lokomotivpusser, og han ble senere lokomotivfører som sin far.
Han var blant de første som ble gitt utdannelse på elektrisk lokomotiv, i det NHJ hadde sett hva fremtiden kunne bringe med elektrisk drift. De hadde derfor bestilt de lokomotivene som hos NSB ble benevnt El 5.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».