• Clausens gt? Prosjektet Dokument 2000 - Kristiansund ved årtusenskiftet, år 1999/2000. Nordmøre Museum har i samarbeid med seks medlemmer av Kristiansund Kameraklubb og Fylkeskonservatorens bygningsantikvar gjennomført en omfattende dokumentasjon av Kristiansund sentrum; hovedsakelig ”gjenreisningsbyen”.  Fotografene Reidun Furseth, Hans Ohrstrand, Ole Didriksen, Lena Hasselø, Britt Valderhaug Tyrholm og Peder Botten har særlig konsentrert seg om bygningsdetaljer som dører, vinduer, fasader, skilt, fargesetting og gaterom etter lister satt opp i samråd med fylkeskonservatorens bygningsantikvar Christ Allan Sylthe. I enkelte tilfeller har fotografen fått tillatelse til også å fotografere bygningene innvendig, og har fått med detaljer som skapdørlåser og blandebatterier. Mange samtids-detaljer folk flest sjelden legger merke til, er her dokumentert på en unik måte. Til sammen er omfatter arkivet 760 bilder. Det er Britt V. Tyrholm som har tatt dette bildet.
    Photo: Nordmørsmusea

Clausens gt? Prosjektet Dokument 2000 - Kristiansund ved årtusenskiftet, år 1999/2000. Nordmøre Museum har i samarbeid med seks medlemmer av Kristiansund Kameraklubb og Fylkeskonse...