• MS «Fæmund II» er den kulturhistoriske båten som om sommeren trafikkerer en daglig rute mellom Synnervika (i Røros kommune), og Elgå, med anløpssteder ved Røa, Femundshytten, Revlingen, Jonasvollen og Elgå.(alle i Engerdal) i Norges tredje største innsjø, Femunden.

Siden 1905 har MS «Fæmund II» fraktet turister, post, varer, tømmer, trekull og malm. Det finnes ennå en veiløs bosetning ved Femunden som får post og varer med båten. Mange benytter båten når de skal til utgangspunktet for fotturer i Femundsmarka nasjonalpark.

Dampskipselskapet Fæmund ble stiftet i 1886, og året etter gikk de til anskaffelse av et treskip på jernspant. Båten ble døpt «Fæmund». Siden dengang har det vært uavbrutt rutetrafikk på innsjøen.

I 1904 besluttet selskapet å kjøpe ytterligere et skip, et dampdrevet jernskip, 82 fot langt og 6 fot dypgående. Skipet ble naturlig nok døpt «Fæmund II». Det ble fraktet i deler fra verftet i Trondheim på Rørosbanen til Røros. Derfra ble delene transportert med hest og kjerre de 35 km til Synnervika hvor skipet ble klinket sammen. Det sto ferdig våren 1905, og har siden den gang trafikkert Femunden hver eneste sommersesong. I 1958 ble dampmaskinen fra 1905 byttet ut med en 160 hk dieselmotor. -- Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

MS «Fæmund II» er den kulturhistoriske båten som om sommeren trafikkerer en daglig rute mellom Synnervika (i Røros kommune), og Elgå, med anløpssteder ved Røa, Femundshytten, Revli...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits