• Knudtzons familiegravsted i Larvik: Nicolay og Maries datter Anna fikk Kongens fortjenstmedalje i gull for sine gode gjerninger i sitt nærmiljø ved Ulleberg i Larvik-trakten. Her finnes for øvrig et stort familiegravsted ved Tanum kirke. -
Med ett unntak døde samtlige av storkonsulens barn tidlig, og bare to ble gift: Catharina (Ina) f. 1851 ble i 1873 gift med Kristiansunds politimester Halvor Heyerdahl, men døde samme år. Bare datteren Anna Jeanette Knudtzon (1860-1933), som allerede som 16-åring i 1876 ble gift med sin 62-årige farbror kammerherre (hos Dronning Desirée som meget sjelden var i Stockholm) Harald Chr. Fernando Knudtzon (1814-1905), justitiarius i Kristiansands stiftsoverrett og eier av Ulleberg gods ved Larvik, hadde til 1966 etterkommere (på Østlandet) ved deres 6 barn, født 1879-1886, da foreldrene var henholdsvis 19-26 og 65-72 år gamle. De to brødre Nicolay og Harald er beskrevet av Collett i 1843: "Nicolay Knudtzon likner meget på broren, men er meget smukkere, mørk av farve, sort hår. Han har samme vesen som Harald, kold, tilbakeholden, flegmatisk, hvortil kommer noe kjøpmannsaktig og litt utenlandsk. Han lot, jeg kan si aldri, noe muntert lune eller innfall få overhånd hos seg, satt alltid alvorlig." Det Collett ikke visste var at Knudtzons kjæreste nylig var død, og at han var i sorg. Andre har i motsatt retning hevdet at Nicolay kunne være en spøkefugl, i hvert fall på fritida, på landstedet og med skysskaren.  Han var i kontakt med folk flest – det var bare å møte opp i Bolga hver morgen om sommeren, når konsulen skulle roes over til byen. Folk fikk gjerne sitte på, og "han kunne prate med dem om deres daglige sysler", står det i en trykt sommererindring. -Bilder fra Odd W. Williamsens tid som regionkonservator for Nordmøre 1998-2007. (Han var i stillingen til 2018, og ble seinere forskningsleder og seniorforsker i Stiftelsen Nordmøre museum, men bildeserien stopper ca. 2007). Der ikke annet er anført er Odd Williamsen f. 1958 selv fotograf. Bildene inngår i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Knudtzons familiegravsted i Larvik: Nicolay og Maries datter Anna fikk Kongens fortjenstmedalje i gull for sine gode gjerninger i sitt nærmiljø ved Ulleberg i Larvik-trakten. Her f...