Anleggsarbeid ved Hestebotnvatnet mellom Tunga og Gråskallen, mellom Haugastøl og Finse.
Arbeidet med bygging av ny trase for Bergensbanen på strekningen Finse-Tunga startet i 1995 og ble avsluttet i 1999.
Linjeomleggingen ble utført etappevis på fem delstrekninger p ...
Arbeidet med bygging av ny trase for Bergensbanen på strekningen Finse-Tunga startet i 1995 og ble avsluttet i 1999.
Linjeomleggingen ble utført etappevis på fem delstrekninger på til sammen 13,8 km. Første etappe var Kongsnutparsellen på 3,5 km fra Tverrå til Oksebotn. Den inkluderte to broer over Ustekveikja, og ble åpnet for trafikk 1.10.1995. Oksebotnparsellen på 1,1 km ble åpnet 09.09.1996. Larsbuparsellen på 1,7 km fra Tverrå vestover mot Torbjønsstøl sto klar 12.10.1997. Storudiparsellen fra Oksebonparsellen til Nedre Hestfoss på 2,3 km ble ferdig 20.9.1998. Siste del var Gråskallenparsellen på 5,2 km fra Nedre Hestfoss over Hestebotnvatnet, gjennom Gråskallen tunnel (2710 m), der Tunga kryssingsstasjon ble etablert, og videre til gammel trase vest for Grytå.
Med Gråskallenparsellen var prosjektet Finse-Tunga fullført og hele strekningen ble åpnet for trafikk 27.9.1999.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».