Ved siden av den kjente Eidsvollsbygningen er det reist et nybygg som bærer Henrik Wergelands navn. Bygget er et besøkssenter med fokus på politisk historie og aktuelle demokratisp ...
1 object
Fra fremkalling til overeksponering [Relieff]
Frisen består av 88 spraylakkerte, perforerte metallplater som til sammen danner et monumentalt bilde av gigantiske blomster. Verket fanger overlyset i atriet, og deler av bildet e ...
Billedkunstner Anne-Karin Furunes (f. 1961) fikk oppgaven med å bringe inn en kunstnerisk kommentar til dette historiske stedet. Hun har utarbeidet en frise på nordveggen av et atrium, en utvendig vegg på ca. 5 m. x 26 m. med naturlig overlys. Frisen er utført i Furunes’ spesielle perforeringsteknikk og består av 88 spraylakkerte, perforerte metallplater, som til sammen danner et monumentalt bilde av gigantiske blomster. Verket fanger overlyset i atriet, og deler av bildet er som under en fremkallingsprosess, nesten overeksponert i sterkt lys. I svakt lys blir tonene mer nærværende. Inspirasjon for arbeidet sitt fant kunstneren blant annet i Wergelands dikt og ideer; han brukte sitt blomsterspråk for å beskrive verden. Furunes har ønsket å formulere Wergelands idealistiske og intime begrepsverden til et ”monumentalt språk som ennå er mulig i vår tid”. Valget av blomster for markeringen av hundreårsjubileet for unionsoppløsningen er fra kunstnerens side også en påminnelse om at noe er i endring.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».