Vern og utvikling av Bjørvika

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits
 Senketunnelen skal føre gjennomgangstrafikken under Bjørvika. Det skal bygges mange boliger og flere kulturbygg. Operaen er allerede på plass, og nå planlegges nytt Munch-museum på østsiden av Akerselva og nytt Deichmanske bibliotek nord for Operaen. Almenninger, promenade langs vannkanten og åpne byrom skal åpne denne delen av byen mot fjorden. Her er det lagt vekt på å bevare siktlinjene ut mot Hovedøya og Akershus festning. Ett av de viktige grepene i byplanen er å trekke vannet inn mot den planlagte hovedgaten mellom Kvadraturen og Gamlebyen som kan bli hetende Dronning Eufemias gate. Slik gjenskapes noe av den tidligere situasjonen, med travel havnetrafikk langs kaiene og tett kontakt mellom byen og fjorden.

Paleet, landets kongebolig inntil Slottet sto ferdig i 1848, med Paléhaven foran, var et viktig landemerke i Christiania. Det er det vanskelig å tenke seg nå etter at «Plata» er blitt det vanligste navnet på hagen. Paleet brant imidlertid i 1942 og ble deretter revet. I betraktning av de personalhistoriske og arkitekturhistoriske verdiene dette anlegget hadde, er det dypt beklagelig at bygningen ikke ble reparert etter brannen. Dette var blant de aller største tapene av kulturminner i Oslo på 1900-tallet.
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits