• Photo: R.S. Berthinussen (Opphavsrett)
  • Photo: Roald Sevaldsen (Opphavsrett)

MRF-sveler. Mer et begrep enn mat.

For en stakkar som ikke er innfødt kan det hele virke nokså underlig; Folk kjøper svele og kaffe klokka sju på morgenen.

Når du kommer til fergefylket Møre og Romsdal kan du ikke unngå å legge merke til svelene. Disse runde, lysebrune krysningene mellom vafler og pannekaker. Egentlig er det en dessert som består av kefir, hvetemel, sukker, hjortonsalt, natron, smør og egg. De stekes på ei stor takke, og skal en tro kjennere smaker de aller best nystekt. Svelene er gjerne smurt med smør og sukker eller smør og brunost. Andre alternativer er helt sikkert og mulig.

Der er definitivt kultur. Om det er mat strides de om, de som har uttalt seg. Men et kulturfenomen fra dagliglivet til mange mennesker på Møre er det.

Svelemesteren

Elin Rotvær har jobbet på Bremsnesferga i fem år. Nå er det slutt - det lar seg ikke gjøre å servere svele nede i Atlanterhavstunellen ...

På bakrommet rørte hun sammen og steikte det som, nesten, enhver fergepassasjer har spist; sveler. MRF-svela, som den også kalles.
- Oppskrifta står på svelekrusene, gliser Rotvær.

For den som ikke er så kjent med svelenes mysterium stilles det som kan virke som heller dumme spørsmål på folk som kan sveler. Elin Rotvær smiler nesten litt overbærende mot en stakkar:
- Alle går etter samme oppskrift, men jeg lager da svelene etter eget hode. Og så steiker jeg sju i gangen, smiler hun.

Over i historien

Kolbjørn Hjertvik var én av de mange som ofte og gjerne kjøpte seg svele og kaffe om bord på Bremsnesferga.
- Å kjøpe svele og kaffe er et typisk MRF-fenomen. Det er et begrep, like mye som det er mat, smiler han.

Bremsnesferga gikk over i historien 19. desember 2009. Men fremskrittet har og et usikkerhetsmoment med seg som. Hva skjer med dette kulturfenomenet så mange Bremsnesfergereisende har benyttet seg av. Hvor skal ferdafolket få kjøpt seg sveler da?

Oppskrift på MRF-svele

For å roe svele-nervene, bringer vi her oppskrift på MRF-svelen, hentet fra selskapets eget krus:

5 egg                                                                                      1,5 kopp sukker                                                                       1 l. hvetemel                                                                             1 l. kulturmelk                                                                           1 toppet ts natron                                                                    1 toppet ts hjortesalt                                                              75 gram margarin

Artikkelen ble første gang publisert i Tidens Krav, 23.12.2009.

1 comment

• Ingen fergetur uten svele!