• Photo: Camilla Kippersund (Opphavsrett)
  • Photo: Glomdalsmuseet (Opphavsrett)

Tradisjonsklær i Eritrea og Norge

Tekst fra den digitale fortellingen:

Da jeg var liten jobbet min far som skredder på et stort marked i Eritrea.

Min far lagde tradisjonsklær for muslimske menn. Drakten heter galabia.

Her er jeg selv med galabia. Drakten er viktig for muslimske menn under Id. Når Id feires kler alle eritreiske, muslimske menn på seg galabia når de skal be.

Galabia brukes også i bryllup . Galabia består av en hvit lang kjortel, en vest som kan være i forskjellige farger og et lite hodeplagg.

Under kjortelen må vi ha 'surbadok', slik at man ikke ser bena gjennom kjortelen og på føttene har vi sandaler.

En gang tok mine fire venner galabia på seg og de måtte alle sammen til togstasjonen for å dra til moskeen utenfor Oslo og be. De norske menneskene på stasjonen så veldig forundret ut da de så dette følget.

Jeg bor i Norge, og jeg har lyst til å bruke min galabia når jeg skal feire Id og andre høytider. Derfor har jeg lyst til å forklare om de tradisjonelle klærne våre til de som ikke kjenner til tradisjonen vår.

Les mer om prosjektet:
www.glomdalsmuseet.no/singout