• (Opphavsrett)

Den kommunale musikkskolen i Kristiansand

Inspirert av musikkskoler i Sverige ble det i 1962 opprettet en skole av samme type i kommunal regi i Kristiansand.
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

Skolen fikk navnet Kristiansand kommunale musikkskole og startet opp høsten 1962. Initiativtakeren til et kommunalt musikkskoletilbud var Ingolf Nafstad. Han hadde noen år tidligere vært på en studiereise i Sverige hvor han hadde latt seg begeistre av satsningen på musikkskoler. Nafstad tok med seg ideen tilbake til Kristiansand og fikk kommunen med på laget, og snart var musikkskolen en realitet.

Teoretisk og praktisk undervisning

I et notat fra skolestyret ble skolens mål beskrevet: ”Musikkskolens målsetting er å gi barn og ungdom muligheter for en planmessig musikkopplæring og derved stimulere interessen for den aktive musikkutfoldelse”. Skolestyret var øverste myndighet for skolen, men musikkskolen hadde både egen leder og et eget utvalg. Nafstad var for øvrig skolens første leder. Undervisningen foregikk på ettermiddagene etter skoletid. I tillegg til den rent praktiske opplæringen i sitt utvalgte instrument, ble elevene også undervist i blant annet takt- og rytmelære, norsk og internasjonal musikkhistorie, instrumentkunnskap og notelære. Fra oppstarten i 1952 måtte elevene betale 15 kr i måneden for undervisningen; senere ble den økt til 20 kr. Skolen kjøpte selv inn en mengde instrumenter som elevene kunne låne.

Av mangel på lokaler ble undervisningen i starten holdt på Grim skole. Fra 1970 fikk skolen permanent tilhold i Østre Strandgate 17A.

En suksess

Den kommunale musikkskolen ble svært populært blant byens barn og unge. I 1965 hadde skolen ca. 750 elever, og kapasiteten var sprengt. Hele 70 barn stod på venteliste. Av den grunn ble det ansatt flere lærere og skolen kunne da ta inn flere elever. I årene som fulgte hadde skolen en stadig økende tilgang på elever, og i 1971 var elevantallet oppe i hele 2200.

Bevilgningene til den kommunale musikkskolen var små, men likevel fikk flere barn musikkopplæring enn noen gang før. Skolen har også fått mye av æren for byens yrende musikkliv på denne tida, med mange kor og økende aktivitet i musikkorpsene. I dag får byens barn og unge musikkopplæring i kommunens kulturskole.

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits