Veiutbygging - Varoddbroa

I 1936 besluttet man å anlegge flyplass på Kjevik. Adkomsten fra byen til flyplassen ble dermed en høyst aktuell problemstilling.
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

 Den første veiplanen som ble vedtatt innebar at trafikken skulle ledes om Justneshalvøya og på bro over Ålefjærfjorden til Kjevik. Dermed fryktet mange at en kunne se langt etter noen fast forbindelse over Topdalsfjorden der ferjetrafikken gikk jevnlig. Randesund kommunestyre henvendte seg raskt til Kristiansand formannskap med spørsmål om ikke det ville være bedre å lede flyplasstrafikken over Topdalsfjorden på bro fra Varodden til Torsvik, og videre herfra til Kjevik?

Brokomiteen

I desember 1936 ble det nedsatt en komité på fylkesplan som skulle jobbe for den foreslåtte traseen, Vollevann – Varodden – Torsvik – Hamre – Kjevik. Stortinget ga klarsignal for både ny vei og bro i 1939. Etter krigen skrev formannen av komiteen, at ”denne forbindelseslinjen fikk etter hvert tilslutning fra alle vedkommende myndigheter, og hadde vel vært realisert nå om ikke krigen hadde satt en midlertidig stopper for det hele”.

Etter krigen gjenopptok komiteen sitt virke, men nå handlet det ikke bare om ny vei til flyplassen, men om helt ny trasé for stamvegen mellom Kristiansand og Lillesand, med veiarm til Kjevik. En ny trase over Topdalsfjorden og videre til Lillesand kunne bli mellom tre og fire mil lang, mens den sørlandske hovedvei om Birkeland var nesten fem mil.

Biltrafikken var stadig økende. I 1948 anslo man at 300 biler kunne komme til å passere broen daglig. De mest optimistiske turde derimot å håpe på 500 biler daglig. Det ville bli en ren fornøyelse å kjøre Oslo – Kristiansand på ny vei, mente man.
 

Bropenger

Når offentlig finansieringen var på plass i 1952, blant annet med et låneopptak på tre millioner kroner, gikk man i gang. Arbeidet med broen var berammet til fire år. Det skulle blant annet lages forankringer, settes tårn og pilarer, sprenges tunnel, strekkes kabler og støpes brobane til en rekordstor bro på 650 meter.

Når arbeidet nærmet seg slutten i 1956, ble det lagt til rette for bropenger. Takstene var som følger: rutebil med passasjerer og store biler kr 3. For vanlige biler kr 2,50, for hester og ryttere kr 1,50 og syklister 50 øre. Faste trafikanter kunne kjøpe månedskort for å oppnå rabatt. Innkrevingen kunne opphøre allerede 30. september 1962.

I oktober 1956 stod Varoddbroa ferdig. Det var stor festivitas og Hans Majestet Kronprinsen stod for åpningen. Et mangeårig arbeid for broforbindelse over Topdalsfjorden og ny stamveg mellom Kristiansand og Lillesand var sluttført.
 

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

Share to