• KJONE FRA KARSRUD I VÅLE, CA. 1835
Overført til museet 1935, gjenoppført 1936

I kjona ble det tørket korn, lin og hamp. Denne kjona er spesiell fordi det i første etasje, som ble kalt «omnshuset», var et lite ildsted midt på gulvet, istedenfor den mer vanlige badstuovnen. I andre etasje var det karmer med spiler over – «karma» med «spili» – der avlingen ble lagt for å tørkes. Varm luft og røyk trengte opp fra omnshuset gjennom en åpning mellom karmene.

(Tekst hentet fra By og bygd 43, 2010)
    Photo: Norsk Folkemuseum
  • KJONE FRA KARSRUD I VÅLE, CA. 1835
Overført til museet 1935, gjenoppført 1936