• HUS FRA LENDE I TIME, 1845
Overført til museet 1938, gjenoppført 1939

Huset fra Lende er et for sin tid karakteristisk bolighus – et forholdsvis lite, hvitmalt hus, en og en halv etasje høyt, som hviler på et lavt gråsteinsfundament. Taket er tekket med torv. De to sideskutene ble brukt til lagring av torv til brensel. Kledningen er liggende panel, såkalt vestlandspanel. I følge lokale tømmermenn var denne typen panel praktisk når de nederste bordene måtte byttes ut på grunn av råteskader. På fasadeveggen er vinduene sammenkoblet to og to, og som alminnelig var, er de ikke symmetrisk plassert på hver side av inngangsdøra. Foran døra er det et lite bislag.
Innvendig har huset en symmetrisk grunnplan. Midtpartiet består av en gang, og bak den, uten skillevegg, kjøkkenet, med tilstøtende spiskammers. Fra gangen går dører inn til stue og bu. I flukt med stua ligger et stuekammers, med gjennomgang også til kjøkkenet, og med to dører ut, til baksiden av huset. Som skikken var har huset kun én ovn til oppvarming, nemlig en bileggerovn i stua. Trappa opp til loftet er i gangen. Var det trangt om sengeplasser, kunne både barn og tjenestefolk sove på loftet.

(Tekst hentet fra By og bygd 43, 2010)
    Photo: Harriss, Haakon Michael / Norsk Folkemuseum
  • HUS FRA LENDE I TIME, 1845
Overført til museet 1938, gjenoppført 1939