Uthus i bindingsverk i to etasjer. Uthuset ligger i vinkel nederst i bakgården. I første etasje er det do, flere små boder og trapp opp. I andre etasje er det svalgang mot gården m ...
Uthus i bindingsverk i to etasjer. Uthuset ligger i vinkel nederst i bakgården. I første etasje er det do, flere små boder og trapp opp. I andre etasje er det svalgang mot gården med inngang til bodene. Vognskjulet mot øst er bygd nytt på museet i 2004 for å huse en av Postens gamle hestevogner. Garasjen mot sør er bygget ny på Maihaugen i 2010 for Postens veterankjøretøy, Fiat.
About the object
about
Uthus i bindingsverk i to etasjer. Uthuset ligger i vinkel nederst i bakgården. I første etasje er det do, flere små boder og trapp opp. I andre etasje er det svalgang mot gården med inngang til bodene. Vognskjulet mot øst er bygd nytt på museet i 2004 for å huse en av Postens gamle hestevogner. Garasjen mot sør er bygget ny på ... Uthus i bindingsverk i to etasjer. Uthuset ligger i vinkel nederst i bakgården. I første etasje er det do, flere små boder og trapp opp. I andre etasje er det svalgang mot gården med inngang til bodene. Vognskjulet mot øst er bygd nytt på museet i 2004 for å huse en av Postens gamle hestevogner. Garasjen mot sør er bygget ny på Maihaugen i 2010 for Postens veterankjøretøy, Fiat.
Tre, bindingsverk
Utvendig vinkel 8,17m x 10, 80m, innv. 3,40m x 4,48m.
Uthuset lå lagret på nedre lagerplassen og ble gjenreist i bysamlingen vest for posthuseet. Uthuset hadde stått på en enkel tørrmur med jordgulv. Ved gjennreisingen ble det murt en ny tørrmur av mye større steiner enn den originale var avSvillen hadde store råteskader og ble utskiftet i sin helhet. I 1. etasje ble det istede for jordgulv lagt tilfarere med 1 1/2" uhøvlet tregulv.
Reisverket og sperrekonstruksjonen var meget bra og ble montert slik det var originalt.
Utvendig kledning var stående 6" staffpanel som hadde store råteskader ned mot bunnsvilla. De originale panelene ble kopiert av nye materialer med unntak av kledningen under svalen i 1. etasje og kledningen inne i svalen i 2. etasje som hadde bare små skader.
Bare deler av den opprinnelige taktroa var blitt tatt med fra Kirkegata, for den hadde store råteskader. Troa ble lagt delvis av den originale troa, og delvis av nye og gamle bord. Det ble så lagt papp, sløyfer, lekter og tekket med tegelpanner. Gesimskasser, vindskier og isbord ble laget av nye materialer, men kopiert slik rivingsbildene viste hvordan det hadde vært.
Alle dører og vinduer var bra og ble montert slik de var da huset ble revet. Trappa opp i 2. etasje ble også gjennbrukt uten noe som helst restaurering.
Garsjen på østsiden av bygget er en ny konstrukson som ble bygget i samme stil og samme konstruksjon som resten av uthuset, slikat Postmuseet fikk en garasje til ett av sine kjøretøy.
Opprinnelig hadde ikke uthuset takrenner, men det ble satt opp galvaniserte takrenner på vestsiden mot jernbaneperongen for å unngå takdrypp ned på perongen.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».