• Uttrykket "Undo" er hentet fra dataprogrammet Adobe Photoshop og innebærer å gjøre om siste kommando. Nettopp denne manipulering av fotografier som Photoshop gjør mulig, er en avgjørende forutsetning for Tandbergs fotografier.
I fotoserien «Undo», som i alt består av syv bilder, er en rekke fotografier blitt spleiset sammen og manipulert. Selv om hovedpersonen i bildene gjenkjennes som den samme, blir anatomien og ansiktstrekkene forskjøvet og tøyet på stadig nye måter. Kroppen henger ikke sammen og antar groteskt overdrevne eller fordreide proporsjoner. Hvis man sjekker rommet hun står i ser man raskt at arkitekturen er skakk og skeiv. Både kroppen og rommet som omgir den er høyst ustabile. 
Det er kunstneren selv som er avbildet som gravid – noe som for så vidt kunne vært fotografisk manipulert. Det er trolig at den virkelige erfaringen av det å bli gravid, er et viktig utgangspunkt for disse bildene, med de kroppslige endringene det medfører: følelsen av å være i en kropp man ikke lenger er herre over, som eser ut, endrer form og blir fremmed. Bildene gir på den måten form til noe man kanskje må ha vært gravid for virkelig å kunne identifisere, en erfaring forbeholdt kvinner. Med sine anatomiske overdrivelser og hvite kjempeunderbukser er dette langt fra det idealiserte kvinnebildet man finner i reklame og populærkultur. Figurene har en befriende komikk, samtidig som det også har en nesten pinlig karakter av selvutlevering. Tandberg viser frem noe som fortsatt kan oppleves som nokså privat.
Et annet aspekt er måten motivene kan assosieres til tidligere tiders kvinnefremstillinger i maleriet, som renessansens og barokkens fremstilling av Jomfru Maria for eksempel. Når det gjelder en mer aktuell parallell er det naturlig å trekke inn en kunstner som amerikanske Cindy Sherman. I sine foto fra 1980- tallet fremstiller hun velkjente kvinnestereotyper ved å sminke seg og kle seg opp. Mens Tandbergs manipulasjon finner sted som en form for digital collageteknikk, transformerer Sherman seg selv lik en skuespiller i forkant av at fotografiet blir tatt.
    Photo: Havran, Jiri / Kunst i offentlige rom
  • Uttrykket "Undo" er hentet fra dataprogrammet Adobe Photoshop og innebærer å gjøre om siste kommando. Nettopp denne manipulering av fotografier som Photoshop gjør mulig, er en avgjørende forutsetning for Tandbergs fotografier.
I fotoserien «Undo», som i alt består av syv bilder, er en rekke fotografier blitt spleiset sammen og manipulert. Selv om hovedpersonen i bildene gjenkjennes som den samme, blir anatomien og ansiktstrekkene forskjøvet og tøyet på stadig nye måter. Kroppen henger ikke sammen og antar groteskt overdrevne eller fordreide proporsjoner. Hvis man sjekker rommet hun står i ser man raskt at arkitekturen er skakk og skeiv. Både kroppen og rommet som omgir den er høyst ustabile. 
Det er kunstneren selv som er avbildet som gravid – noe som for så vidt kunne vært fotografisk manipulert. Det er trolig at den virkelige erfaringen av det å bli gravid, er et viktig utgangspunkt for disse bildene, med de kroppslige endringene det medfører: følelsen av å være i en kropp man ikke lenger er herre over, som eser ut, endrer form og blir fremmed. Bildene gir på den måten form til noe man kanskje må ha vært gravid for virkelig å kunne identifisere, en erfaring forbeholdt kvinner. Med sine anatomiske overdrivelser og hvite kjempeunderbukser er dette langt fra det idealiserte kvinnebildet man finner i reklame og populærkultur. Figurene har en befriende komikk, samtidig som det også har en nesten pinlig karakter av selvutlevering. Tandberg viser frem noe som fortsatt kan oppleves som nokså privat.
Et annet aspekt er måten motivene kan assosieres til tidligere tiders kvinnefremstillinger i maleriet, som renessansens og barokkens fremstilling av Jomfru Maria for eksempel. Når det gjelder en mer aktuell parallell er det naturlig å trekke inn en kunstner som amerikanske Cindy Sherman. I sine foto fra 1980- tallet fremstiller hun velkjente kvinnestereotyper ved å sminke seg og kle seg opp. Mens Tandbergs manipulasjon finner sted som en form for digital collageteknikk, transformerer Sherman seg selv lik en skuespiller i forkant av at fotografiet blir tatt.
    Photo: Jiri Havran / Kunst i offentlige rom

Undo #3 [Fotografi]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to