• Serien inneholder fragmenter fra Stavangerdikteren Sigbjørn Obstfelders dikt: "Jeg ser", i blindeskrift.  Blindeskriftpunktene er linseformede elementer som i konstellasjonen leses eller gjenkjennes som blindeskrift. De optisk speilende kvaliteter i form, innhold og materiale står i motsetning til skriftens funksjon som de blindes hemmelige skriftspråk. Seende møter en tekst de umiddelbart ikke forstår innholdet av, men som gir åpning for å reflektere rundt språket, evnen til å se, forstå og kommunisere ut fra ulike utgangspunkt. Universitetet i Stavanger er et møtepunkt mellom mange ulike fag. Kommunikasjon og kunnskap er allikevel en fellesnevner for alle avdelinger. Blinde eller svaksynte vil kunne lese enkelte deler av utsmykkingen gjennom berøring, mens andre deler er helt utilgjengelig på grunn av plassering og størrelse. Virkningen av speilingen i de ulike materialene er utilgjengelig for blinde, men de tekstlige fragmentene gir mulighet for alle som dekoder skriften til å reflektere rundt det visuelles betydning for hvordan vi oppfatter virkeligheten, og setter ord på den. Obstfelders dikt skildrer en tilstand av fremmedfølelse i denne verden. Tekstfragmentene som er valgt skal være med på å understreke det paradoksale i konseptet.
    Photo: Geir Egil Bergjord / Kunst i offentlige rom
  • Serien inneholder fragmenter fra Stavangerdikteren Sigbjørn Obstfelders dikt: "Jeg ser", i blindeskrift.  Blindeskriftpunktene er linseformede elementer som i konstellasjonen leses eller gjenkjennes som blindeskrift. De optisk speilende kvaliteter i form, innhold og materiale står i motsetning til skriftens funksjon som de blindes hemmelige skriftspråk. Seende møter en tekst de umiddelbart ikke forstår innholdet av, men som gir åpning for å reflektere rundt språket, evnen til å se, forstå og kommunisere ut fra ulike utgangspunkt. Universitetet i Stavanger er et møtepunkt mellom mange ulike fag. Kommunikasjon og kunnskap er allikevel en fellesnevner for alle avdelinger. Blinde eller svaksynte vil kunne lese enkelte deler av utsmykkingen gjennom berøring, mens andre deler er helt utilgjengelig på grunn av plassering og størrelse. Virkningen av speilingen i de ulike materialene er utilgjengelig for blinde, men de tekstlige fragmentene gir mulighet for alle som dekoder skriften til å reflektere rundt det visuelles betydning for hvordan vi oppfatter virkeligheten, og setter ord på den. Obstfelders dikt skildrer en tilstand av fremmedfølelse i denne verden. Tekstfragmentene som er valgt skal være med på å understreke det paradoksale i konseptet.
    Photo: Geir Egil Bergjord / Kunst i offentlige rom
  • Serien inneholder fragmenter fra Stavangerdikteren Sigbjørn Obstfelders dikt: "Jeg ser", i blindeskrift.  Blindeskriftpunktene er linseformede elementer som i konstellasjonen leses eller gjenkjennes som blindeskrift. De optisk speilende kvaliteter i form, innhold og materiale står i motsetning til skriftens funksjon som de blindes hemmelige skriftspråk. Seende møter en tekst de umiddelbart ikke forstår innholdet av, men som gir åpning for å reflektere rundt språket, evnen til å se, forstå og kommunisere ut fra ulike utgangspunkt. Universitetet i Stavanger er et møtepunkt mellom mange ulike fag. Kommunikasjon og kunnskap er allikevel en fellesnevner for alle avdelinger. Blinde eller svaksynte vil kunne lese enkelte deler av utsmykkingen gjennom berøring, mens andre deler er helt utilgjengelig på grunn av plassering og størrelse. Virkningen av speilingen i de ulike materialene er utilgjengelig for blinde, men de tekstlige fragmentene gir mulighet for alle som dekoder skriften til å reflektere rundt det visuelles betydning for hvordan vi oppfatter virkeligheten, og setter ord på den. Obstfelders dikt skildrer en tilstand av fremmedfølelse i denne verden. Tekstfragmentene som er valgt skal være med på å understreke det paradoksale i konseptet.
    Photo: Geir Egil Bergjord / Kunst i offentlige rom

Jeg ser (2) [Installasjon]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to