History
-
NSB Di 2.833
Etter at det fra 1954 til 1958 var anskaffet åtte skiftelokomotiver fra Mak og Thune, ble typen videreutviklet. Serieproduksjonen kom i gang i 1961 med Thune som leverandør. Motorene av typen "Bergen diesel" ble bygget av A/S Bergen mek. Verksted. I løpet av 13 år fikk NSB 46 slike maskiner, som gjorde at damplokomotivene kunne sjaltes ut i skiftetjenesten. NJM overtok loket fra NSB BA Gods i 1998. Plassmangel gjør at Di 2.833 ikke er utstilt på museet.
Fabrikat: Thune mek. verksted
Byggenr./byggeår: 521/1964
Akselanordning: C
Transmisjon: Hydraulisk
Motor: Bergen Diesel BMV LT6
Ytelse: 441 kW / 600 hk v/750 r/min
Vekseltype: Voith L37zUb
Lengde over buffere: 10 000 mm
Tjenstevekt: 47,4 tonn
Akseltrykk: 16,5 tonn
Største hastighet: 50 /80 km/t
Bygget antall / nummer: 46 (54 i alt)
Byggeperiode: 1961 - 1973
Eierskap
Eier: NJMAksesjon
Avlevering- AvlevererNSB BA, Gods
Produksjon: 1964
- ProdusentThune's Mekaniske Værksted
- Production placeNorge Oslo Oslo
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM005377
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 23, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023074207
- UUIDd1bc88e1-0836-4878-afad-847da75702d8
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».