History
-
NSB El 1.2001
Bygget av Thune mek. verksted i 1922 med fabrikknr. 284 som ett av 22 slike lokomotiver til Drammenbanen. Lokomotivet har elektrisk utrustning fra Per Kure, fabrikknr. 31. Lokomotivet ble overtatt av NSB 25.07.1922. Etter tjeneste på Drammenbanen ble det i 1936 brukt på Bratsbergbanen, utstyrt med trykkluftbremser. Lokomotivet ble solgt til Norsk Hydro Rjukanbanen i 1966 og der gitt betegnelsen Rj.B. nr. 14. Ved utrangering i 1987 ble lokomotivet gitt som gave til Norsk Teknisk Museum under forutsetning av et driftssamarbeid mellom NTM og NJK. I Norsk Teknisk Museum eie ble det istandsatt/restaurert av bl.a. Jan Thoresen, Alf Steen og Ragnar Andenæs under ledelse av Morten Tranøy. Sistnevnte var ansvarlig for loket fra 1987 til 1997. Det finnes reservedeler til 2001. Norsk Jernbanemuseum overtok lokomotivet fra NTM i 2001. Etter noen års hensetting ble det under ledelse av Morten Tranøy igjen satt i drift i 2006.
Fabrikat/byggeår: Thune / Per Kure 1922
Akselanordning: B’ B’
Spenning 15 000 volt vekselstrøm, 16 2/3 Hz
Banemotorer: 2 x 470 hk
Lengde over buffere: 12 700 mm
Tjenstevekt: 61,3 tonn
Akseltrykk: 15,5 tonn
Største hastighet: 70 km/t
Bygget antall / nummer: 24 stk., nr. 2001-2022 og 2049-2050
Byggeperiode: 1922 - 1930
Aksesjon
AvleveringProduksjon
- ProdusentThune's Mekaniske Værksted
- Production placeNorge Oslo Oslo
Eierskap
Eier: NJMProduksjon: 1922
- ProdusentPer Kure norsk motor og dynamofabrik
- Production placeNorge Oslo Oslo
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM005361
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 23, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023074191
- UUID00d1488a-1f6d-47e1-957b-6ae3ab4f8379
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».