History
-
Styrevogn for dieselmotorvogntog litra BFS86 nr. 86.68
I takt med leveransen av motorvognene av type 86 ble det levert 31 styrevogner fordelt på fire typer, nr. 18751-18781. Styrevognene var en videreutvikling av tilhengervognene av lettmetall som Strømmen leverte i 1936-38. De første seks styrevognene hadde samme boggikonstruksjon som de ti tilhengervognene (boggi 5007), men disse ble på 1950-tallet skiftet ut til fordel for den nyere boggikonstruksjonen som de øvrige styrevognene fikk.
Den bevarte styrevognen BFS 86.68 er bygget av Strømmens Værksted i 1943. Den hadde som ny litra CFox4b type 1 nr. 18752. I 1956 ble ny litra BFox4b type 1. I 1970 ble samtlige styrevogner gitt nye numre. 18752 fikk ny litra BFS86 og nr. 86.62. Da det fantes en motorvogn med samme nummer, ble numrene på denne styrevognen og tre andre endret. BFS 86.62 ble i stedet 86.68.
Ved hovedpuss i 1963 fikk vogna bl.a. faste stigtrinn. I 1969 fikk den Autocalor varmekjel. Utrangering skjedde 26.5.1987.
BFS 86.68 er deponert ved NJK Gamle Vossebanen.
Aksesjon
Avlevering- AvlevererNSB, Hovedadministrasjonen
Eierskap
Eier: NJMProduksjon: 1943
- ProdusentStrømmens Værksted
- Production placeNorge Akershus Skedsmo Strømmens Værksted
Classification
Placement
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM005286
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 23, 2014
- Date updatedAugust 21, 2021
- DIMU-CODE011023074114
- UUID9f582486-6c79-4d55-8d66-de123e498bc7
- Tags
1 comment
Harald Tallaksen, October 21, 2019
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».