History
-
Cembalo var det sentrale klaverinstrumentet i Europa fram til slutten av 1700-tallet. Den utgjorde et bærende musikalsk element i barokkoperaen og en rekke musikere utviklet stor virtuositet på instrumentet. For organister var cembaloen et viktig alternativ i miljøer uten orgel og instrumentet var et viktig musikalsk skrivebord for komposisjon og musikkteori blant cembalister virksomme ved kongelige hoff og i aristokratiske salonger.
Jacob Kirkman (1710-92) var en av 1700-årenes betydeligste cembalobyggere i London. Han kom opprinnelig fra Alsace og i likhet med mange utenlandske instrumentbyggere ble han tiltrukket av den sydende metropolen med sitt blomstrende kulturliv og stabilere politiske forhold enn det kontinentet hadde å by på. Og engelskmennene overlot gjerne klaverbyggeriet til innvandrerne. De i sin tur akklimatiserte seg gjennom å gjøre navnene sine mer engelske. Slik ble Händel til Handel, og Kirkmann fjernet en ”n” i etternavnet. [Boalch]
Produksjon: 1767
- ProdusentKirckman, Jacob
- Production placeStorbritannia Londonsikker
Relation
- Object/Work – ComponentsThingStrenger (RMT 79/12.01)
Classification
References
-
- ArkivreferanseAksesjonskatalog Ringve 1964-.
- LitteraturreferanseDonald H. Boalch. Makers of the harpsichord and clavichord, 1440-1840 III [Clarendon pr] 1995
- ArkivreferanseOpplysningsarkiv RMT 79/12 + RMT 82
- LitteraturreferanseRingve - en annen verden. Museumsguide 2005. Side 85
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierRMT 79/12
- Part of collectionRingve_museumsgjenstander
- Owner of collectionRingve musikkmuseum
- InstitutionRingve Musikkmuseum
- Date publishedMarch 18, 2014
- Date updatedJune 5, 2023
- DIMU-CODE011022849187
- UUID5f441430-ea7c-4513-94ea-490e8e421cbd
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».