• Det sentrale elementet i denne bjønnen er ei 58 centimeter lang bendestang, lagd av bortimot 1,2 centimeter tjukt stål. Den midtre delen av denne stanga er bredest (opptil 3,8 centimeter) med avsmalning mot endene. Den nedre enden avsluttes med ei noe spisset bue. Nederst på den brede delen av bendestanga, like ovenfor startpunktet for den nevnte bua, er det et gjennombrutt hull hvor det er innsmidd en 10,8 centimeter lang, oval ring. I den andre enden av denne ringen er det en krok, utført i 8 millimeter tjukt stål. Tømmerkjørerne som brukte slike bjønner som bindsel la kjettingene som skulle omslutte tømmeret slik at endene møttes oppå lasset. Deretter stakk de den spisse endebuen på bjønnen inn i en av lekkene på kjettingen som kom fra den ene sida og plasserte kroken som var forankret i overkant av bua i en lekk i kjettingen som kom fra den andre sida. Så dro de i bendestanga, slik at kjettingene ble strammet, noe som også innebar at lasset ble noe komprimert. Når det var stramt nok, festet de en krok som satt i ytterenden av en 34 centimeter lang, mer «smålekket» kjetting med forankring i et øye i de øvre enden av bjønnen i den på dette tidspunktet stramme kjettingen som omsluttet lasset. På denne måten låste de sledekjettingene i en stram posisjon, og kjøringa kunne starte. Denne bjønnen er svartlakkeret.
 
Bjønnen er innkommet sammen med en svingbanke, kfr. SJF. 10281.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Bjønn

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to