• Området nedenfor Osfallet i elva Søndre Osa i Åmot kommune i Hedmark.  Fotografiet er tatt 12. mai 1916, to dager etter at den ovenforliggende kraftverksdammen sviktet under vårflommen, noe som førte til at elva tok et nytt løp og forårsaket betydelige ødeleggelser.  Det gikk hardt ut over dammen, kraftstasjonen og ei vegbru noe lengre nede, men aller mest ødelagt ble maskinistboligen, som vi ser sentralt i dette bildet.  Den var bygd et par år tidligere, som en toetasjes trevillla med mansardtak, plassert på ei tomt i skråningen nord for det opprinnelige elveløpet.  Da Osfallsdammen brast 10. mai 1916 skjedde dette nettopp på nordsida, og vannmassene fosset mot det nevnte huset, som ble drevet med den kraftige strømmen mot elvesletta nedenfor.  Der ble den liggende i strømkavet.  Dessverre var kraftverksmaskinisten og hans mor i huset da dette skjedde.  Maskinisten forsto at de var i livsfare, og hadde sett seg ut ei ør som stakk opp av vannmassene i nærheten av det stedet huset hadde strandet.  Han ville ta med mora dit.  Da han åpnet døra ble huset raskt fyllt av vann, og første etasje kollapset.  Det verste var at den eldre kvinna, da dette skjedde, ble fastklemt under en bjelke.  To dyktige og dristige fløtere fikk etter hvert en båt fram til stedet.  I den greide de å manørere seg gjennom den strie strømmen ut til huset, hvor de forsøkte å hogge over bjelken den som holdt kvinna fastklemt.  Mens de arbeidet med dette døde hun.  Maskinisten greide de imidlertid å få om bord i båten, og berge trygt i land på sørsida av det nye, flomstore elveløpet.  Dette fotografiet er tatt etter at dammen var tømt, slik at vannføringa hadde gått betraktelig ned.
    Photo: Daae, Odd / Anno Norsk skogmuseum

Området nedenfor Osfallet i elva Søndre Osa i Åmot kommune i Hedmark. Fotografiet er tatt 12. mai 1916, to dager etter at den ovenforliggende kraftverksdammen sviktet under vårflo...