• Flaske med "Den første olje" -  råolje fra det som skulle bli Ekofiskfeltet, skal stilles ut på Norsk Oljemuseum i Stavanger.
Anledningen er TV-opptak til NRK-programmet "Norsk Attraksjon", som ble sendt på TV i september 2009.
Som seg hør og bør skal en utstillingsåpning feires på behørig vis. Finn E. Krogh, for anledningen kledd i dress, får de siste instrukser fra programleder Linda Eide før han skal holde utstillingens åpningstale. Svein Terje P. Førland i gul skjorte og Arvid Bærheim bivåner det hele.
I forgrunnen står en borekrone i krystall, tilhørende ExxonMobil, med innhold fra det aller første oljefunnet til Esso på norsk sokkel, men feltet var ikke drivverdig, så glassflasken med råolje på puten t.h. i bildet markerer "Den første olje" ettersom feltet var til de grader drivverdig, og til dags dato har produsert olje i over 40 år.
    Photo: Norsk Oljemuseum (Opphavsrett)

Flaske med "Den første olje" - råolje fra det som skulle bli Ekofiskfeltet, skal stilles ut på Norsk Oljemuseum i Stavanger. Anledningen er TV-opptak til NRK-programmet "Norsk Att...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits