Holmenkollbanen på Majorstuen stasjon.

Majorstuen stasjon, Holmenkollbanen, konduktør, passasjerer, bygårder, gavlreklame

4 comments

  • Bildet viser Holmenkolbanens motorvogn nr. 35, nummeret kan til og med leses på vognsiden. Dette er ikke en trikk! Det er synd at Norsk Folkemuseum er så slurvete med registrering av bilder fra Wilse-samlingen, en av Norges viktigste fotosamlinger.
  • Oslo Museum

  • Bildet viser A/S Holmenkolbanens vogn 35, type 1910. Dette var den første serien av boggivogner til selskapet. Levert av Skabo med elektrisk utstyr fra Westinghouse. Bak ser man en vogn av type 1914, fra samme leverandør.
  • Det er nok ingen som har definert akkurat hva man mener med trikk. Det var vanlig å si Holmenkolltrikken osv. på den siden av byen, naturlig nok. På "øst" tok det rom tid fra T-banen begynte å kjøre på Lambertseterbanen og Østensjøbae til folk sluttet "å ta trikken". Kravet er at en trikk er elektrisk, ikke om den er 3,1m bred eller 2,0 m bred. Trikk er et folkelig uttrykk, ikke en definert vitenskaplig betegnelse. Vi kan jo jo også si at dette er en "tronk" eller "trunk"(-vogn).
    Type 1910 ble levert i to omganger, 31 - 34 som kom i drift i 1910, og 35 - 37 som kom i drift i 1912. De fire første fra 1910 hadde hovedstrømskontrollere og endog motstandsbremser som nye mens 35 - 37 som de første ble levert med styrestrømskontrollere og dermed uten motsandsbremser. Så kan vi jo fundere på om de egentlig da ikke var to forskjellige typer, men HkB løste heldigvis det problemet ved at 31 - 34 ble bygd om tilsvarende 35 - 37.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to