Photographer
History
-
- Bildet viser A/S Holmenkolbanens vogn 35, type 1910. Dette var den første serien av boggivogner til selskapet. Levert av Skabo med elektrisk utstyr fra Westinghouse. Bak sees en vogn av type 1914 fra samme leverandør.
-
Fotografering - 1915
- Fotograf Wilse, Anders Beer sikker
Classification
-
- Skinnegående transport OU 497
- Stasjoner og stasjonsservice OU 498
Placement
References
-
- Digitale objekter tiff, nb
License information
- License CC CC0 1.0
Metadata
- Identifier OB.Y2111
- Part of collection Byhistorisk samling
- Owner of collection Oslo Museum
- Institution Oslo Museum
- Date published August 16, 2014
- Date updated December 18, 2019
- DIMU-CODE 011014874360
- UUID 4153abfe-671c-45a5-b750-ad7634d3cd7b
- Tags
4 comments
Finn Halling, January 15, 2019
Oslo Museum
Finn Halling, January 15, 2019
Erik Borgersen, January 15, 2019
Det er nok ingen som har definert akkurat hva man mener med trikk. Det var vanlig å si Holmenkolltrikken osv. på den siden av byen, naturlig nok. På "øst" tok det rom tid fra T-banen begynte å kjøre på Lambertseterbanen og Østensjøbae til folk sluttet "å ta trikken". Kravet er at en trikk er elektrisk, ikke om den er 3,1m bred eller 2,0 m bred. Trikk er et folkelig uttrykk, ikke en definert vitenskaplig betegnelse. Vi kan jo jo også si at dette er en "tronk" eller "trunk"(-vogn).
Type 1910 ble levert i to omganger, 31 - 34 som kom i drift i 1910, og 35 - 37 som kom i drift i 1912. De fire første fra 1910 hadde hovedstrømskontrollere og endog motstandsbremser som nye mens 35 - 37 som de første ble levert med styrestrømskontrollere og dermed uten motsandsbremser. Så kan vi jo fundere på om de egentlig da ikke var to forskjellige typer, men HkB løste heldigvis det problemet ved at 31 - 34 ble bygd om tilsvarende 35 - 37.
Bjørn Andersen, January 15, 2019
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».