• Motiv fra krysset mellom Kirkegata og Langgata i Sandnes sentrum våren 1960 med Sandnes kirke i bakgrunnen. Hjørnet til venstre rommer gullsmed Christophersen og til høyre ligger skomaker Vagle. Nybygget bortenfor hjørnehuset tilhører Christophersen. Bilen i krysset er en Morris Minor varebil.
    Photo: Ukjent / Jærmuseet

Motiv fra krysset mellom Kirkegata og Langgata i Sandnes sentrum våren 1960 med Sandnes kirke i bakgrunnen. Hjørnet til venstre rommer gullsmed Christophersen og til høyre ligger s...

2 comments

• I midten: Morris Minor varebil, tidligst 1952.
  • BP tankbilen som står utenfor Christophersen er sannsynligvis en "tungolje-tankbil" jeg har kjørt maaange lass med mellom ca. 1961 og 1969. Hvis jeg har rett, har den enten reg. nr. L-4161 eller L-3758 og er en Commer 1951 modell. Min mest spesielle opplevelse med en av disse tankbilene hadde jeg da jeg kom til tankanlegget på Lura etter å ha levert et lass på 5000 liter fyringsolje nr. 6 (tjukkeste olja som Nærbø Meieri brukte opptil 6000 ltr/døgn) til Nærbø Meieri. Fikk beskjed om å laste et nytt lass så fort jeg klarte fordi Årdal Meieri holdt på å gå tomme og faren var at en stor mengde melk som skulle bli til ost kunne bli ødelagt. Jeg foreslo at transportsjef Fritz Løschbrandt ringte politiet og at jeg fikk en som kjørte framfor meg og at jeg kunne bryte fartsgrensen. Da jeg ferdig lastet kom til porten ved Gamleveien, stod Adolf Endresplass klar med sin BSA politi-motorsykkel klar. Adolf fulgte meg til ferja som ventet på meg, og han kjørte foran meg helt til Årdal.
    Jeg hadde gasspedalen i bunn omtrent hele turen, og farten var nok opptil 100 km/t på det meste. En opplevelse jeg aldri glømmer.