• Kvinner på gårdstunet, Lunden gård, Hegglandsgrend, Fyresdal, Telemark, med stabburet i bakgrunnen. Kvinnen til høyre antas å være Kristi O. Haugen født 1850, fra nabogården nedre Haugen, et tun som i dag er slettet. Hun utvandret til USA i 1890 og kan ha blitt fotografert i forbindelse med avreisen. Kvinnen til venstre er antatt tjenestejenta Sigrid T. Toen (1876-1936) med skaut og rive.  Hun var en av flere barn av Torjus Auverson N. Toen (1850-1920), gift 1870 med Hege Halvorsdatter Geitestad (1850-1938) frå Rusto/Jordet i Valle. De var innerster og husfolk og bodde ulike steder omkring Lunden. Sigrid ble gift 1903 på Tveiten i Hauggrend.
Innsendt kommentar: "Ho med riva var tydeleg ei tenestegjente, ho hadde ikkje "tullplagg", men skaut. Ikkje knappar framme. Snipp på skautet fram som då vart litt meir til pynt. Ho måtte ha høg status på garden då ho vart fotografera i tunet."
    Photo: Qvisling, Jon Lauritz / Norsk Folkemuseum

Kvinner på gårdstunet, Lunden gård, Hegglandsgrend, Fyresdal, Telemark, med stabburet i bakgrunnen. Kvinnen til høyre antas å være Kristi O. Haugen født 1850, fra nabogården nedre ...