• Sjøsamen Peder Eliassen iført pesk av kobbeskinn. Smørfjorden 1971.
    Photo: Delaporte, Yves / Norsk Folkemuseum

Sjøsamen Peder Eliassen iført pesk av kobbeskinn. Smørfjorden 1971.

1 comment

• Peder Eliassen var min morfar. Han var født dansk og ble et fosterbarn fra han var 2 år gammel. Hans fosterforeldre var et par som ikke hadde fått egne barn, dem drev en butikk i (Kistrand ?). Han lærte seg det lokale språket , og oppførte seg godt. De fleste drev med litt fiske, inkl. å henge opp fisk til tørk. Han giftet seg med av en som var dansk avstamming, hennes familiefar ble kasta på land i Hammerfest år 1751.Ref: forskning rundt Stabkursdalen. Han var aldri i samisk virksomhet, men kjente mange. Han overlevde i mange år som sjømann, hvor dem seilte fra Nordkapp til Russland i Østersjøen med fisk og tilbake med andre handelsvarer. Også hans sønn Hans Eliassen var med på dette, men levde av småbruk og tømming av søppel i Nesseby og har fortalt meg mange historier fra den tiden. En av hans sønner Julius bosatte seg i København i mange år. Den yngste, Simon var sjømann, Emil var snekker og bodde i Vadsø. Marit Eline gifta seg med min far Trygve Kristian Harila og levde primært som husmor. Så Peder Eliassen er ikke av samisk slekt.