Frydenberg gård, Oslo, Østre Aker. Våningshuset, kvinne raker.

1 comment

• Hei. Jeg er historie- masterstudent. Jeg skriver om industrialiseringen langs Akerselva (og jeg har nettopp kjøpt leilighet på Frydenberg). Jeg har et aktørperspektiv der jeg skriver om Oluf N. Roll som er beskrevet av historiker Jan Eivind Myhre som industrialismens gudfar. Ett av kapittlene (som jeg skriver på nå) omhandler Rolls nettverk. Adam Hiorth er en av disse personene i dette nettverket. I norsk biografisk leksikon står det at Adam Hiorth kjøpte Frydenberg gård i Østre Aker i 1858 og bodde der til sin død. Har digitalt museum noen kilder om dette? Og hvordan går jeg frem for å finne flere kilder i digitaltmuseum om Halvor Schou, Christian Julius Schou og Knud Graah (Disse personene var fabrikkeiere og er i nettverket til Roll).

Beklager hvis jeg spør for meget. Jeg er i første omgang mest nysgjerrig på å finne ut mer om Hiorths link til Frydenberg gård.

Ærbødigst

Håvard Solvang