• Bjerkadal gård i Hemnes i Nordland.
    Photo: Stigum, Hilmar / Norsk Folkemuseum

Bjerkadal gård i Hemnes i Nordland.

1 comment

• Hovedmotivet på dette bildet er en noe sliten utgave av det sannsynligvis første våningshus på bruk nummer 2 Utigarden av Bjerkadalen nedre (gnr 50, og ikke 49 som det står i opplysningene om bildet mai 2013). Dette er sannsynligvis oppført rundt 1811 som var årstallet da gården ble delt i to bruk. Dermed er det godt over 100 år gammelt når bildet er tatt. Det nyere (men ikke siste) våningshuset skimtes såvidt i høyre bildekant. Det mindre, laftede huset kloss inntil hovedhuset er trolig et bur, eller stabbur som er en mer kjent betegnelse. Den mot høyre raskt stigende horisont mot himmelen i bakgrunnen er fjellformasjonen Vekthaugen. Fotografiet er tatt mot sør-øst.