100
Tømmeropphopning ved jernbanebrua ved Fetsund, fotografert på et tidspunkt da flommen i 1910 var på retur. Fotografiet er tatt fra en tømmervase ved vestre elvebredd, litt ovenfor jernbanebrua. I forgrunnen ligger det barket virke, tett i tett, tildels på tvers av strømretningen. Nedenfor er flyter det bare enkelte løsstokker i en åpen, stilleflytende passasje mot det vestre løpet. Mot den midtre delen av brua ligger det fortsatt mye virke. Bakenfor brua skimtes en åskam med jordbruksarealer og ei kirke. Helt til høyre i bildet ses verandaen på en toogenhalvetasjes drakestilvilla. Den situasjonen vi ser på dette fotografiet oppsto egentlig i to etapper i slutten av mai 1910. Ved det første lensebruddet på Bingen løsnet cirka 21 000 tylfter tømmer (om lag 250 000 stokker) og drev langsomt sørover mot Fetsund. Bare om lag 10 prosent av dette tømmeret passerte brua, det øvrige ble liggende og trykke mot konstruksjonen. Dagen etter skjedde det et nytt og større lensebrudd. Da kom det 40 - 50 000 tylfter (480 000 til 600 000 stokker). Dette tømmeret la seg inntil det som hadde kommet dagen før. Fløtingsdirektør Johs. Johannesen anslo at et 8-10 meter tjukt tømmerlag fylte den 400 meter brede elva over en distanse på cirka 700 meter oppover. Og med flom i elva må trykket mot brua ha vært enormt. Men konstruksjonen holdt. De trange åpningene mellom brukarene var en av årsakene til at Christiania Tømmerdirektion på denne tida valgte å flytte sorteringslensa fra Bingen i Sørum til Fetsund i Fet da Kongsvingerbanen ble bygd i 1860. Også den første trebrua som ble reist for jernbanen og annen trafikk ved Fetsund hadde for korte spenn. Heller ikke utskiftning av trekonstruksjonene med jernkomponenter i 1870-åra løste dette problemet. Den avbildete situasjonen under storflommen i 1910 utløste planer om et tredje bruprosjekt på dette stedet. Ny jernbanebru ved Fetsund ble tatt i bruk i 1918, jfr. rubrikken "andre opplysninger".
Photo: Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo