• Ambulerende soppeapparat (klubbemaskin) fotografert på Mjøsa, antakelig i Vingrom i Fåberg kommune. Onsdag 12. mai 1909 beskrev avisa «Lillehammer Tilskuer» det mobilet soppeapparatet slik:

Det transportable Soppeapparat er endnu under Bygning paa Hamar. Det faar en samlet Længde af 48 Meter og en Bredde paa 5,60 M. Det er beregnet paa at arbeide ogsaa der hvor det ikke er Strøm. I Apparatets ene Ende stikker en Bro ned i Vandet, paa hvilken Tømmeret flyder op. Af Mandskabet ledes det ind paa en lang Kjerrat (26 m.), der drager Tømmeret opover Flaaden. Paa begge Sider af Kjerraten ligger Skraaplaner, udover hvilke Tømmeret rulles ned i smaa Dokker paa begge Sider. I disse dannes da Soppene og slaaes om med Staaltraad. Naar Soppen er færdig slaaes Dokkens yderste Væg ned og Soppen flyder ud. Maskinen drives her med Kul,»

Apparatet ble satt i drift i 1909, men fikk kort levetid på Mjøsa. Det ble videresolgt til bruk på Rødenessjøen i Haldenvassdraget.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Ambulerende soppeapparat (klubbemaskin) fotografert på Mjøsa, antakelig i Vingrom i Fåberg kommune. Onsdag 12. mai 1909 beskrev avisa «Lillehammer Tilskuer» det mobilet soppeappara...