• Bygging av et ambulerende soppe- eller moseanlegg for fløtingstømmer, som skulle brukes langs Mjøsas strender.  Fotografiet er tatt tidlig på Espern sør for Hamar sentrum en vårdag tidlig på 1900-tallet, på et tidspunkt da vannstanden i Mjøsa var svært lav, slik at arbeidet med den flytende innretningen for bunting av løstømmer kunne foregå på grunn som etter hvert ville bli oversvømt, slik at den store innretningen, når den ble ferdig, ville flyte opp og deretter kunne slepes til aktuelle brukssteder.  Dermed unngikk man komplisert landtransport av denne store maskinen.  Da dette fotografiet ble tatt var byggearbeidet i en startfase.  Handverkerne hadde bygd ei slags forskaling av tre, med parallelle rekker av tømmerstokker der hvor pongtongene som skulle bære maskinen skulle plasseres.

Onsdag 12. mai 1909 beskrev avisa «Lillehammer Tilskuer» det mobilet soppeapparatet slik:

Det transportable Soppeapparat er endnu under Bygning paa Hamar. Det faar en samlet Længde af 48 Meter og en Bredde paa 5,60 M. Det er beregnet paa at arbeide ogsaa der hvor det ikke er Strøm. I Apparatets ene Ende stikker en Bro ned i Vandet, paa hvilken Tømmeret flyder op. Af Mandskabet ledes det ind paa en lang Kjerrat (26 m.), der drager Tømmeret opover Flaaden. Paa begge Sider af Kjerraten ligger Skraaplaner, udover hvilke Tømmeret rulles ned i smaa Dokker paa begge Sider. I disse dannes da Soppene og slaaes om med Staaltraad. Naar Soppen er færdig slaaes Dokkens yderste Væg ned og Soppen flyder ud. Maskinen drives her med Kul,»

Apparatet ble satt i drift i 1909, men fikk kort levetid på Mjøsa. Det ble videresolgt til bruk på Rødenessjøen i Haldenvassdraget. Onsdag 11. desember 1912 sto følgende notis i avisa «Øieren»:

«Soppeapparat i Rødenæssjøen.
Kristiania tømmerdirektion har nylig solgt det paa Mjøsen transportable soppeapparat til Fr. halds tømmerdirektion. Kjøpesummen ønskes ikke opgit. Grunden til salget skal være, at apparatet har vist sig mindre heldig til det paatænkte bruk, - til sopning av landtømmer rundt Mjøsen. Flytningsomkostningerne fra det ene sted til det andet blev nemlig uforholdsmessig store. Apparatet blev trukket utover til Hamar for at tas i stykker og transporteres med jernbane over til Skullerud i Fr. haldsvasdraget, hvor det atter skal sættes sammen og benyttes til sopning av tømmer i Rødenæssjøen.»

Hamar Jernstøperi reparerte også det soppeapparatet Glomma fellesfløtingsforening hadde fast stasjonert ved Lillehammer lense, sannsynligvis på omtrent samme sted som dette fotografiet er tatt. Torsdag 25. november 1915 rapporterte avisa Gudbrandsdølen slik:

«Soppeapparat paa vildfart.
Tømmerdirektionens soppeapparat blev forleden dag bugseret til Hamar fra Lillehammer, hvor det i nogen tid hadde været beskjæftiget med tømmersopning. Det skulde til Jernstøperiet for at reparares og laa forankret like utenfor i nærheten av Lillemjøsen. Imidlertid fortæller «H. Stiftst.» igaar, at østenvinden mandag tok det med sig og landsatte det over paa Helgøen. Men saa brøt det løs en sterk vestenstorm nat til tirsdag og transportere det ut på Mjøsen igjen, og det blev en stund sittende fast paa Traanerskjærene. Om eftermiddagen kom det imidlertid løs igjen derfra og drog videre til Stangelandet, hvor det vidstnok er at befrygte at det vil lide et alvorlig skibbrud. Det blir en kostbar affære.»

Fotografiet er tatt utenfor det som den gangen var det viktigste industriområdet for Hamar by.  Det er grunn til å anta at handverkerne som bygde soppeanlegget kom fra Hamar jernstøperi, som lå i dette området.  Bygningene vi skimter i bakgrunnen tilhørte imidlertid Hamar Dampsag, som ble herjet av brannn sommeren 1914 og aldri gjenoppbygd.  Fotografiet må med andre ord være tatt før denne brannkatastrofen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Bygging av et ambulerende soppe- eller moseanlegg for fløtingstømmer, som skulle brukes langs Mjøsas strender. Fotografiet er tatt tidlig på Espern sør for Hamar sentrum en vårdag...