• Stall- og redskapshus ved Hellebekkoia i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune.  Dette anlegget ligger langs en skogsbilveg som tar av fra riksveg 2 og går østover, like nord for elva Sorma.  Stall- og redskapshuset er oppført i bordkledd bindingsverk på et støpt underlag, og har ei grunnflate på 28,5 kvadratmeter.  Veggen er kledd med brunbeiset over- og underliggerpanel.  På gavlen mot koia og skogsbilvegen som går mellom bygningene ved Hellebekkoia er det en døråpning med to rødmalte dørblader.  På langveggen i motsatt ende av bygningen ser vi et vindu til stallrommet.  Huset har kvitmalte vindskier.  Saltaket er bølgeblikktekket.  Bygningen har takrenner, som antakelig er påsatt forholdsvis nylig i samband med oppussing av anlegget.  Koieanlegget kan se ut til å være bygd omkring 1950, som innkvarteringssted for skogsarbeidere vinterstid.  Nå brukes koiehuset som overnattingssted under jakt.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Stall- og redskapshus ved Hellebekkoia i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune. Dette anlegget ligger langs en skogsbilveg som tar av fra riksveg 2 og går østover, like nord...