• Maskinfører Odd Øyvind Nymoen fra Engerdal fotografert i "hytta" (førerhuset) på en rammestyrt traktor fra det amerikanske selskapet John Deere.  Maskinen brukes som lastbærer vinterstid og til markberedning sommerstid, og hadde vært Nymoens arbeidsplass et års tid da dette fotografiet ble tatt.  Dette fotografiet er tatt på en lettskyet junidag, og Nymoen sitter i en maskinførerstol med grått trekk, rygg- og nakkestøtte, og med armlener hvor det er innmontert spaker og knapper for styring av maskinen.  Foran ham, ved venstre bildekant, skimtes en av monitorene som ble brukt til å overvåke funksjonaliteten.  Hytta har glassvegger, som på den dagen da dette fotografiet ble tatt var skjermet med bronsefarget folie som skjermet mot varmende og blendende solstråler.  Odd Øivind Nymoen var kledd i mørkeblå beavernylonbukser med grønnfargete leggstykker, omgitt av refleksbånd.  På overkroppen hadde han ei mørkeblå T-skjorte.  Som fottøy brukte maskinføreren et par svarte joggesko.  Solbrillene var trukket opp i panna akkurat da dette bildet ble tatt.

Mer om driftsopplegget denne markberedningen var en del av finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Maskinfører Odd Øyvind Nymoen fra Engerdal fotografert i "hytta" (førerhuset) på en rammestyrt traktor fra det amerikanske selskapet John Deere. Maskinen brukes som lastbærer vint...