• Markberedningsstripe i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune i juni 2013.  Markberedningsarbeidet er utført ved hjelp av en rammestyrt skogsmaskin med to markberedningsaggregater montert på bakparten.  Disse aggregatene består av kraftige, skogformete stålskiver med kraftige tenner langs ytterkantene.  Når disse stilles mot bakken og maskinen kjøres framover med roterende aggregater brytes marksjiktet opp og vegetasjonen kastes til side, slik at frø som faller fra gjenstående trær får god grobunn å spire i.  Dette fotografiet er tatt mot et forholdsvis fuktig parti med mye humus.  På tørrere deler av den samme flata kastet aggregatene vekk hele humussjiktet, slik at det var underliggende mineraljord som ble blottlagt.

Mer om driftsopplegget denne markberedningen var en del av finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Markberedningsstripe i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune i juni 2013. Markberedningsarbeidet er utført ved hjelp av en rammestyrt skogsmaskin med to markberedningsaggreg...