• Damstua ved Reisjåvatnet.  Denne damstua, med tilhørende uthus, var innkvarteringssted for mannskapet ved Raudammen.  Reisjåvatnet var tømmer- og vannreservoar for fløtinga i Raua, elveløpet ned mot Tinnsjøen.  Her ble det i andre halvdel av 1920-åra sprengt en tømmertunnel i berget på nordvestre side av den strie Raufossen.  Dammen ble brukt til å regulere vann- og tømmertilførselen i det nedenforliggende vassdraget med tunnelen.  Disse fløtingsanleggene ligger i et område hvor det var langt mellom gardsbrukene, og de færreste av fløterne kunne gå hjem for å sove.

Se mer informasjon om Raudammen under fanen «Andre opplysninger».
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Damstua ved Reisjåvatnet. Denne damstua, med tilhørende uthus, var innkvarteringssted for mannskapet ved Raudammen. Reisjåvatnet var tømmer- og vannreservoar for fløtinga i Raua,...