• Fra porten til Drammenselvens Papirfabrikker på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt ved arbeidstidas slutt en marsdag i 1957.  Vi ser en del av de ansatte på veg ut, de fleste til fots, andre med sparkstøttinger.  De fleste skikkelsene på fotografiet er menn i vindjakker og med skyggeluer på hodet.  Et stykke bak i flokken skimter vi en mann i mørk vinterfrakk, noe som kan tyde på en posisjon i funksjonærskiktet.  Enda lengre bak skimtes også enkelte kvinneskikkelser i kåper.  Til venstre i fotografiet ser vi den ene halvparten av porten, som var utført i svartlakkert jern og med fiskebeinmønster.  Mellom portstolpen og det kvite murhuset til venstre i bildet var det et kort, men forholdsvis høyt nettinggjerde.  Det nevnte huset ble oppført i 1954, som bad og vaskeri for de ansatte og deres familier, og som kontor for portvakta ved fabrikken.  I det lille utbygget vi ser nærmest opptaksstedet var det ei «sluse» hvor fabrikkens stemplingsur var plassert, slik at portvakta kunne ha tilsyn med bruken.   Bak og til høyre for den kvite murbygningen ser vi gavlen på en panelt trebygning som lenge ble brukt som spisebrakke for fabrikkens ansatte, seinere som elektrokontor.  Bak denne igjen sto den store papirlagerbygningen med skyveporter mot jernbanesporet, som gikk langs langveggen, mot innkjøringsvegen til fabrikken og elva.  Foran denne bygningen sto ei av NSBs godsvogner, antakelig klar for lasting av papirrulller.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Dr. P. mars 1957" [Dr. P. er forkortelse for Drammenselvens Papirfabrikker]